[ Pobierz całość w formacie PDF ]
w jaki sposób aparat interpretuje kolory, w pełni kontrolowane jest przez wewntrzny
komputer przetwarzający dane z matrycy. Wystarczy wic poinformować aparat, w jakim
oświetleniu fotografujemy, a bdzie on w stanie prawidłowo zinterpretować kolory.
Balansowanie bieli jest to proces, dziki któremu aparat dowiaduje si , jak powinna
być reprezentowana biel. Ponieważ biel zawiera w swym widmie fale o długościach od-
powiadających wszystkim innym kolorom (przypomnij sobie eksperyment Maxwella),
jeśli aparat potrafi właściwie oddać biel, bdzie potrafił też oddać wszelkie inne kolory.
Ilustracja nr 4 w kolorowej wkładce do książki przedstawia t samą scen sfotografo-
waną z różnymi ustawieniami balansu bieli.
Ustawianie balansu bieli
Za każdym razem, gdy zmienia si oświetlenie na planie zdjciowym, powinieneś za-
stanowić si, jak najlepiej użyć funkcji balansu bieli. Właściwe ustawienie balansu bieli
jest kluczową sprawą z punktu widzenia poprawności odwzorowania kolorów. Proces
ten nie ma swojego odpowiednika w przypadku fotografii analogowej, dlatego nawet
jeśli masz duże doświadczenie w fotografowaniu tradycyjną lustrzanką, musisz przy-
zwyczaić się do myślenia o balansowaniu bieli.
Wszystkie aparaty cyfrowe mogą ustawiać balans bieli automatycznie i czsto niczego
wicej nie potrzeba. Najprostszy mechanizm automatycznego balansowania bieli wy-
szukuje najjaśniejszy punkt obrazu (nazywany też punktem bieli) i zakłada, że kolor te-
go punktu odpowiada bieli, a nastpnie ustawia balans bieli zgodnie z tym założeniem.
Bardziej wyrafinowane mechanizmy wykonują dość złożoną analiz różnych obszarów
obrazu. Każde z tych rozwiązań jest bardzo efektywne, ale czasami musisz wziąć na
siebie decyzj o ustawieniu poprawnego balansu bieli.
Wezmy na przykład pod uwag sytuacj, w której fotografujesz maszerującą orkiestr
podczas ponurego, mglistego dnia. Najjaśniejszym punktem na zdjciu może być złoty
odblask na powierzchni trąbki i jeśli aparat potraktuje jego kolor jako biel, kolorystyka
zdjcia okaże si zepsuta. Innym przykładem sytuacji, w której balans bieli może zostać
ustawiony niewłaściwie, jest fotografowanie ludzi grających w golfa przy niezbyt ładnej
pogodzie. W tym przypadku dominującą barwą w ujciu bdzie najczściej zieleń i apa-
rat może mieć problemy z poprawnym ustawieniem balansu bieli. Automatyczny balans
bieli sprawdza si najlepiej przy zdjciach plenerowych i słonecznej pogodzie. Nawet
niewielkie zachmurzenie jest w stanie zmylić system balansowania bieli i przesunąć
wszystkie kolory zdjcia w stron niebieskiego.
Na szczście każdy przyzwoitej jakości aparat cyfrowy oferuje możliwość ustawiania
balansu bieli dla różnych typów oświetlenia. Wikszość aparatów posiada przynajmniej
opcje fotografowania w świetle dziennym (zazwyczaj nosi ona nazw Daylight), świetle
żarówek wolframowych (opcja Tungsten, Incandescent lub Indoors), a także świetle ja-
rzeniówek (Fluorescent). Czsto dostpna jest też opcja wykonywania zdjć przy za-
chmurzonym niebie (Cloudy lub Overcast). Ponieważ różne świetlówki fluorescencyjne
mogą emitować światło o różnych temperaturach (tzw. ciepłe lub zimne), niektóre apa-
raty pozwalają rozróżnić dwa rodzaje światła fluorescencyjnego.
Rozdział 7. Robimy zdjęcia 127
Dostpne są aparaty, które umożliwiają rczne określenie temperatury światła w kel-
winach. W takim przypadku trzeba znać temperatury odpowiadające różnym typom
oświetlenia (rysunek 7.2).
Rysunek 7.2.
Niektóre aparaty
pozwalają ustawić
balans bieli (parametr
White Balance) przy
użyciu skali stopni
Kelvina. Powyżej
przedstawiona jest
przykładowa lista z
różnymi ustawieniami
temperatury bieli
Tego typu ustawienia balansu bieli są zazwyczaj bardziej dokładne niż rezultaty działa-
nia mechanizmu automatycznego. Czsto jednak temperatura światła w danej sytuacji
nie musi dokładnie odpowiadać jednemu z predefiniowanych ustawień. Na przykład
czściowe zachmurzenie sceny może utrudnić decyzj na temat tego, czy wybrać tem-
peratur odpowiadającą słonecznej pogodzie czy już raczej pochmurnemu niebu. Dlate-
go niektóre aparaty pozwalają na bardziej precyzyjne sterowanie balansem bieli niż
przedstawione powyżej.
Najlepsze rezultaty w dowolnej sytuacji oświetleniowej szczególnie wtedy, gdy mie-
szają si różne typy oświetlenia może zapewnić tylko rczne wskazanie aparatowi
wzorca bieli. W tym celu należy umieścić biały przedmiot (na przykład kartk papieru)
przed obiektywem i nacisnąć przycisk służący do rcznego definiowania balansu bieli.
Aparat wyliczy wtedy odpowiednie ustawienie balansu na podstawie temperatury bieli
przy danym oświetleniu.
Ustawiaj balans bieli we właściwym świetle
Gdy ręcznie decydujesz o balansie bieli, upewnij się, że biała kartka, którą umieszczasz
przed obiektywem, jest oświetlona tym samym światłem co obiekty na planie zdjęciowym.
Jeśli trzymasz ją kilka centymetrów od aparatu, może być ona oświetlona zupełnie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]