[ Pobierz całość w formacie PDF ]
pienia. Budda nauczał jednak, że ja uzależnione jest od ciała i umysłu.
W ten sposób zapoczątkował koncepcję współzależnego powstawania,
która kładzie nacisk na wzajemną zależność wszystkich rzeczy i zjawisk.
Wbrew temu, co się wydaje, nic nie istnieje w oderwaniu od innych
13
DROGA DO OZWIECENIA
rzeczy, nic nie istnieje samodzielnie. Wszystko w jakiś sposób wiąże się
z wszystkim innym. Pogląd o współzależnym powstawaniu stanowi
istotę nauczania Buddy.
Współzależne powstawanie oznacza, że wszelkie zjawiska fizyczne,
psychiczne lub dowolne inne powstają w związku z zaistnieniem pew-
nych przyczyn i w określonych okolicznościach. Szczęście, do którego
dąży nasze ja , oraz cierpienie, którego nasze ja unika, nie powstają
autonomicznie, lecz są wynikiem oddziaływania własnych czasowych
przyczyn. Tradycja buddyjska zakłada, że nie powstają one z przyczyn
trwałych, takich jak jeden Stwórca będący zródłem wszechrzeczy czy
choćby Matka Natura (taki pogląd był kiedyś popularny w Indiach).
Budda nauczał, że zjawiska powstają tylko w związku z wystąpieniem
konkretnych przyczyn i w konkretnych okolicznościach. Wszystko
podlega nieustannym zmianom.
Bardzo często stykam się z pytaniem o istotę perspektywy buddyj-
skiej. Odpowiadam wówczas, że buddyzm głosi współzależne powsta-
wanie oraz postuluje powstrzymywanie się od przemocy. Postuluje zatem
przyjmowanie postawy współczucia, która skłania nas do pomagania
innym, a jeżeli nie jest to możliwe, przynajmniej do powstrzymywania się
od wyrządzania im krzywdy. Współzależne powstawanie i współczucie
stanowią istotę tradycji buddyzmu i klucz do najwyższego stanu, czyli
stanu oświecenia.
14
[ Pobierz całość w formacie PDF ]